Medberoende?

Känner igen mig så väl i denna underbara beskrivning av hur det känns mitt i epicentrum av skeendet som förälder.

supermamsen

20160602_100927.jpg

Jag har läst att föräldrar till hemmasittande barn har blivit anklagade för att vara medberoende. Att man möjliggör hemmasittandet genom att skydda och stötta. Att man legitimerar hemmasittandet genom att vara hemma med barnen. Hur då undrar jag?

Om mitt barn inte hade ”valt” att stanna hemma från en icke anpassad skola hade kanske hen inte orkat leva längre idag.  I början när mitt barn ville vara hemma så tjatade vi och tvingade hen till skolan. Vi pressade på. För det gör man som förälder. Vi förstod inte bättre. ALLA BARN SKA GÅ TILL SKOLAN. Vi sa inte bara ”Var hemma du om du vill!”. Vi pratade om skolplikten och alla missade kunskaper. Vi kämpade verkligen. Men vårt barn orkade inte mer.

Jag försökte jobba i början. Mitt barn ringde till mitt jobb och grät och hade ångest. Vad skulle jag göra? Stanna på jobbet och låta mitt barn lida…

View original post 415 fler ord

Om mareng51

Jag bloggar i jobbet och privat. Är lärare och pluggar pedagogik. Gillar kluriga frågor, kommunikation, skog och natur, släktforskning och att skriva dikter.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

