När boken vidgar vår värld

Ett bra sätt att jobba med boken Baobabgodis

Språk och lärande

– Vad är Baobagodis?

Ordet står på tavlan när eleverna kommer in.

-Känner ni igen nån del av ordet?

-Godis!

Men vad är baoba? Jag visar bokens framsida. En pojke står lutad mot en stort träd lyssnandes. Vi sätter ord på vad vi ser och jag läser på baksidan. Vi förflyttar oss till Kenya och läser om pojken Paa som ska gå till marknaden och sälja bananer. Hur han utmattad tar skydd från solen och hettan intill ett träd, när trädet plötsligt talar till honom och ber om hjälp. Paa hjälper trädet men hamnar själv i knipa. Vi ställer frågor under läsandets gång och när vi läst klart googlar vi på baobabträdet. Jag hade inte heller hört talas om detta märkliga, mäktiga träd.

Nästa pass fortsätter vi med aktiviteter efter läsningen. Eleverna arbetar parvis med sant eller falskt. Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om den övningen här. Efter den övningen…

View original post 218 fler ord

Om mareng51

Jag bloggar i jobbet och privat. Är lärare och pluggar pedagogik. Gillar kluriga frågor, kommunikation, skog och natur, släktforskning och att skriva dikter.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

